De laatste decennia is het de online wereld ongekend gegroeid. Waar er 10 jaar geleden nog maar weinig webshops waren, zijn webshops nu de norm. Er zijn genoeg bedrijven die niet eens meer een fysieke winkel hebben en in plaats daarvan alles via het internet doen. Door deze veranderingen hebben er verschillende veranderingen plaatsgevonden op het gebied van logistiek.

 

Logistiek is kort samengevat hoe je je product van a naar b krijgt, oftewel het transport. Door de gigantische toename aan online shopping is de logistiek in de laatste paar jaar enorm veranderd. Tegenwoordig verwacht de consument dat het bestelde product morgen thuis ligt, een verwachting die enorme gevolgen heeft voor de gehele logistiek. Om dit te kunnen garanderen is het transportnetwerk snel veranderd. Een distributiecentrum speelt nu een veel grotere rol dan voorheen. In een distributiecentrum worden inkomende producten ontvangen en gesorteerd en opgeslagen. Uitgaande producten worden verzendklaar gemaakt en weer meegegeven om ergens anders heen gebracht te worden. Er zijn verschillende manieren om dit ook weer te versnellen, zoals crossdocking. Crossdocking is een proces waarbij inkomende producten meteen overgeladen worden op uitgaande vrachtwagens, zodat er zo min mogelijk tijd zit tussen het binnenkomen en het uitgaan van de producten. Dit proces heeft vrijwel geen nadelen. Het enige waar op gelet moet worden is dat het distributiecentrum goed genoeg uitgerust is om producten zo snel weer te kunnen vervoeren. 

 

Ook is last mile delivery steeds belangrijker geworden de laatste tijd. Zo belangrijk, dat een wereld zonder dit begrip eigenlijk gewoon vergeten is. Last mile delivery is simpelweg het bezorgen van het product tot aan het huis van degene die het bestelt heeft. Dit klinkt heel simpel, maar die laatste stap van opslagplaats of postkantoor naar de besteller vergt het meeste tijd en moeite. Voor alle voorgaande stappen is het namelijk heel makkelijk om grote hoeveelheden mee te nemen naar een algemene opslagruimte, maar het kost veel tijd en moeite om producten bij de klant zelf te krijgen. 

 

https://www.vpd.eu/