Wanneer je lijdt aan angst dan weet je uit ervaring hoeveel dingen hier de oorzaak van kunnen zijn. Dit is een erg onprettige manier om te moeten leven, helaas moeten een aantal van ons wel. Tenminste, dat moesten we, maar nu niet meer. Er zijn dingen die je kunt doen om de angsten te verminderen.

Je zult misschien niet al je angsten kunnen overwinnen, maar je maakt het wel draagzamer. Je kunt beginnen met het maken van een afspraak bij een psychiater. Sommige mensen willen geen geneesmiddelen innemen tegen angst omdat ze het gevoel hebben dat ze hier dan de rest van hun leven aan vast zitten. Wat waarschijnlijk waar is, omdat, wanneer je stopt, je de angst onmiddellijk weer voelt.

Heb je nog niet al je angsten overwonnen dan zul je geneesmiddelen moeten blijven innemen wanneer je er eenmaal aan bent begonnen. Wanneer je een afspraak maakt met een psychiater vertel hem dan dat je het eerst eens zonder geneesmiddel wilt proberen. Mocht dat niet helpen dan kan je op een later moment altijd nog geneesmiddelen innemen.

Een therapeut kan je een aantal oefeningen geven om je te helpen bij het omgaan met enkele van je angsten. Heb je bijvoorbeeld angst om je te begeven in grote groepen dan kan de therapeut adviseren eens bij een grote groep te gaan staan. Natuurlijk moet je je wel eerst veilig voelen voordat je dat gaat proberen.

Voordat je gaat proberen om je angsten onder ogen te komen is het belangrijkste dat je je veilig voelt. Voel je je niet veilig dan zul je niet door de oefening heen kunnen komen. Er zijn verschillende dingen waar mensen zich veilig en zeker door voelen. Zoek uit waar jij je veilig door voelt en gebruik dat tijdens het proberen van één van de oefeningen.

Lijdt je aan Paniek Aanvallen of Angst Stoornissen, dan moet je direct psychiatrisch hulp zoeken. Paniek aanvallen zijn een serieuze zaak en kunnen op elk moment voor komen, ongeacht van hoe lang je al lijdt aan angst.

https://www.depsycholoog.nl/nijmegen/